Jak zacząć bieganie?

Zimowy okres często przynosi nam niepotrzebne problemy w postaci nadprogramowych kilogramów. Tłuszcz gromadzony w naszym ciele w trakcie zimniejszego sezonu z pewnością jest przydatny do ogrzewania organizmu, ale po zmianie pory roku przychodzi najwyższa pora na zredukowanie zmagazynowanych pokładów tłuszczu. Jednym z najlepszych sposobów na pozbycie się dodatkowej wagi jest bieganie. Ten bardzo prosty sport nie jest jednak wcale taki prosty, jak mogłoby się wydawać! Jak rozpocząć treningi, aby nie zniechęcić się na początku i wejść w świat zdrowego stylu życia? Bieganie jest jednym z najmniej kosztownych i najlepiej sprawdzonych sposobów na pozbycie się zbędnego balastu.

Sport ten należy do ćwiczeń aerobowych, których główną ideą jest zaangażowanie mięśni w taki sposób, aby do ruchu potrzebowały one spalania tkanki tłuszczowej zgromadzonej w organizmie. Problem z bieganiem najczęściej leży jednak nie w naszych zdolnościach fizycznych, ale niestety psychologicznych. Bardzo często zdarza się tak, że ktoś w końcu decyduje się na rozpoczęcie treningów, kupuje odpowiedni sprzęt (czyli obuwie i ciuchy) i wyrusza na podbój pobliskiego parku bądź lasu, czy innych terenów sprzyjających bieganiu. Wtedy najczęściej pojawiają się pierwsze schody.

Bieganie jest bardzo męczące fizyczne, ale tylko w przypadku, gdy nie ocenimy poprawnie naszych możliwości i na samym starcie zmęczymy się na tyle, żeby całkowicie zaniechać dalszych treningów. Jest to niezwykle powszechny problem. Kluczem do odpowiedniego startu w bieganiu jest zatem pozytywne nastawienie i stopniowe zwiększanie poziomu trudności. Nie chcemy zacząć od „wypluwania płuc”, które skutecznie odstraszy nas od kolejnego biegu.

Na samym początku wystarczy krok szybszy od naszego zwyczajnego, co pozwoli nam wbić się w „dryg” biegania. Dopiero potem możemy powoli podwyższać sobie poprzeczkę, ale trzeba robić to umiejętnie, aby ciągle mieć na uwadze ewentualne pokusy i destruktywne przyzwyczajenia. Zawsze dobrym pomysłem jest słuchanie muzyki w trakcie biegania. Jeśli będziemy mieli na uszach słuchawki, to dużo chętniej będziemy ćwiczyć w rytm muzyki, ale także nie będziemy zwracali uwagi na zmęczenie i dużo szybsze bicie serca, co także jest jednym z najczęstszych powodów, dla których ludzie rezygnują z kolejnych biegów.

Musimy także obrać sobie trasę, która składa się wyłącznie z płaskich powierzchni, gdzie nie poranimy się i będziemy mogli wygodnie biec i wrócić do domu.